Ajatuksia pyöräilystä ja joukkoliikenteestä

29.03.2017

Olen ollut täällä Washingtonin lähellä Loudoun countyssa vajaan viikon ja se, mitä kaipaan eniten kotoa Turusta on joukkoliikenne, kävely ja pyöräily. Täällä kuljetaan kaikkialle autoilla. Autoja on joka puolella ja paljon. Kenellekään ei näytä edes tulevan mieleen, että mennäänpä ravintolaan kävellen tai pyörällä. Ei edes alle kilometrin matkaa! Autosta riippuvainen elämä aiheuttaa minussa tunteen siitä, että vapauteni liikkua ja mennä on riistetty. Haluan astua ovesta ulos ja kävellä tai pyöräillä jonnekin, mutta se ei vain ole mahdollista. Kultuuriero kyllä, mutta myös se, ettei ole mahdollista mennä kävellen tai pyörällä, koska kevyenliikenteenväyliä ei yksinkertaisesti ole täällä. Tai jos on, ne loppuvat yht'äkkiä risteykseen ja eivät jatku sen toisella puolella. Syynä se, ettei kevyenliikenteenväylien suunnittelu kuulu kaupungille tai kunnalle vaan asuinalueen rakennuttajalle. Ei ole siis yhtäläistä suunnittelua.

Meillä Turussa onneksi suunnitellaan väylät kokonaisuuksina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meillä olisi kaikki hienosti. Pyöräteitä löytyy ja pääosin ne ovat kunnossa, mutta parantamisen varaa on. Keskustassa pyörätiet ovat lyhyitä pätkiä, jotka eivät oikein johda minnekään ja joutuu jatkamaan matkaansa autojen seassa. Turku on pyöräilijöiden kaupunki ja väylät täytyy saada kuntoon. Pyöräilijöiden täytyy saada tuntea olonsa turvalliseksi ajaessaan keskustassa ja reittien pitää olla selkeät ja siellä, missä pyöräillään eniten. Keskustan lisäksi jokirantaan täytyisi saada selkeä reitti pyörilijöille ja Itäisellepitkällekadulle kaivataan kovin pyöräkaistaa. Lisäksi myös pyöräparkit täytyy saada kuntoon. Niitä on yksinkertaisesti liian vähän! Pyöräparkkien huono tilanne aiheuttaa sen, että pyöriä jätetään minne sattuu ja tukitaan jalankulkijoiden väylät. Hyvänä esimerkkinä Eerikinkadun Lidlin edusta ja Lemminkäisenkadulla Tietorin edusta. Pyöräparkkien tulee olla sellaisia, ettei pyöriä pysty varastamaan. Esimerkkejä hyvistä pyöräparkeista löytyy pyöräilyn ihmemaasta Tanskasta. Turku voisi ottaa sieltä mallia.

Mielestäni Turku kaipaa kaupunkipyöriä. Niitä löytyy useasta Euroopan suurkaupungista, miksei siis myös meiltä. Käyttäjiä löytyisi aivan varmasti, niin turisteja kuin kuntalaisia. Ainakin Helsingissä kaupunkipyörät ovat saaneet hyvän vastaanoton ja käyttöaste on suuri. Yhdistettynä Föliin toimisi varmasti hyvin.

Turun ja lähikuntien bussiliikenteen yhdistäminen on parasta, mitä Turussa on pitkiin aikoihin tehty. Föli on edullinen ja erittäin kätevä tapa liikkua. Sähköbusseja on jo otettu käyttöön ja toivon mukaan niiden määrä kasvaa nopeasti. Kauppatori on tällä hetkellä bussien varikkopysähdyspaikka. Tähän paras ratkaisu olisi toriparkki ja bussipysäkkien siirtäminen maan alle. Näen sen mahdollisuutena luoda torista ja sen ympäristöstä eurooppalainen keskusta, jossa on putiikkeja, kahviloita ja ravintoloita sekä paikka, jossa turkulaiset ja turistit haluavat viettää aikaansa. Keskustasta ei saada autotonta niin kauan kuin autoille ei ole hyvää ja toimivaa pysäköintipaikkaa. Louhi on olemassa, mutta sisäänkäynti ei ole itäturkulaisten kannalta kätevä. Toriparkki on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu, jolla saadaan keskustasta elävämpi ja autoton. Moni haaveilee raitiovaunuista, mutta itse en näe niitä kannattavana ratkaisuna. Niiden hankkiminen on todella kallista ja se raha voidaan käyttää sähköbusseihin ja esimerkiksi koulutukseen. Opettajana näen koulutukseen panostamisen tässä kohtaa huomattavasti tärkeämpänä kuin raitiovaunut. Ne eivät myöskään sovi Turun kaduille, jotka ovat kapeat ja ahtaat. Nyt jo on ongelmallista saada autot ja pyöräilijät mahtumaan samoille kaduille, niin miten käy, jos mukaan lisätään ratikat?